Stroompanne: BE-Alert verstuurd op 18 februari

Een grote brand, een overstroming of een stroomonderbreking? Bij een noodsituatie willen we jou graag snel verwittigen. Daarom beschikt onze gemeente over BE-Alert, een systeem dat je op de hoogte stelt van een noodsituatie via sms, e-mail of telefoon. Op 18/02 hebben we daar gebruik van gemaakt.

Stroompanne

Gisteravond werd een groot deel van Leopoldsburg getroffen door een stroompanne. We merkten dat mensen ongerust waren en hebben dan via BE-Alert een SMS-bericht verstuurd om te laten weten dat we op de hoogte waren en dat Fluvius aan een oplossing werkte.

Wie ontving een bericht?

Aangezien dit geen noodsituatie was, hebben we dit bericht alleen gestuurd naar mensen die zich bij BE-Alert geregistreerd hebben. Bovendien is het alleen gestuurd naar mensen die bij hun registratie aangegeven hebben dat ze ook berichten van algemeen nut willen ontvangen.

Heb je zelf geen bericht ontvangen? Surf dan naar www.be-alert.be en schrijf je in of kijk je gegevens na. Helemaal onderaan de registratiepagina zet je een vinkje bij deze boordschap:

'Ik geef toestemming aan mijn gemeente om mijn gegevens ook te gebruiken voor boodschappen van algemeen nut, bv. wijziging in het schema van vuilnisophaal. In geen geval zullen mijn gegevens worden gebruikt voor commerciële of politieke doeleinden. Ik kan te allen tijde deze machtiging intrekken.'

Wat is BE-Alert?

BE-Alert is een alarmeringssysteem waarmee we jou kunnen verwittigen bij een noodsituatie. Dankzij BE-Alert kan een burgemeester, gouverneur of de Minister van Binnenlandse Zaken een bericht uitsturen naar iedereen waarop de noodsituatie impact heeft. Zo kunnen inwoners op een snelle manier de nodige aanbevelingen krijgen, bv. ramen en deuren te sluiten bij een brand.

Registreer je

Om een bericht te ontvangen moet je je registreren. Dit kan heel gemakkelijk op www.be-alert.be. Vul het inschrijvingsformulier zo volledig mogelijk in. Schrijf je vandaag nog in!

Actualiseer je gegevens

Het is belangrijk dat je je profiel op BE-Alert goed onderhoudt. Je kan je persoonlijke gegevens op elk moment aanvullen, wijzigen of zelfs verwijderen.

Bovendien kan je tot vijf adressen registreren. Voeg dus naast je thuisadres zeker ook je werkplaats en enkele andere belangrijke adressen toe (bv. familie).

Dit doe je in slechts enkele stappen:

  • Surf naar www.be-alert.be
  • Meld je aan met je e-mailadres en het paswoord dat je koos bij je registratie.
  • Kijk je gegevens na en pas deze indien nodig aan
  • Klik onderaan op de knop ‘Bevestigen’

Veelgestelde vragen

Waarom kreeg mijn buurman een BE-Alert bericht en ik niet?

Met de alarmeringstool BE-Alert kan de overheid de bevolking meteen verwittigen in een noodsituatie. Door je in te schrijven op www.be-alert.be krijg je een bericht wanneer er zich een noodsituatie voordoet, ook al ben je niet thuis. Je kan in je profiel tot wel vijf adressen toevoegen. Denk maar bijvoorbeeld aan je werkadres, het adres van familieleden, etc. Daarnaast kan je nog extra telefoonnummers en een tweede e-mailadres toevoegen.

Hoe meer adressen je registreert in BE-Alert, hoe groter de kans dat je bij erg lokale incidenten alsnog een BE-Alert bericht ontvangt. Als jouw buurman een extra adres heeft geregistreerd dat in een andere testzone ligt, is het dus goed mogelijk dat hij een extra testbericht ontvangt.

Wat als ik in de onmiddellijke omgeving van het incident woon, maar toch niks heb gekregen?

De overheid staat in voor de alarmering van haar inwoners. Het is dus jouw burgemeester, de gouverneur of de Minister van Binnenlandse Zaken, die het bericht zal uitsturen en bepaalt naar welke zone(s), wijk(en) of gemeente(n) een bericht wordt verstuurd. Zij kunnen goed inschatten welke omliggende straten het meeste impact zullen hebben. Ze houden hierbij rekening met de aard van het incident, de weersomstandigheden, de bevolkingsdichtheid, de verkeerssituatie, etc. Kreeg je geen bericht, maar woon je wel in de buurt? Dan valt je adres hoogstwaarschijnlijk buiten de geselecteerde zone.

Wat als ik in de geïmpacteerde zone woon, maar toch niks heb gekregen?

Controleer dan of je adressen nog up-to-date en correct zijn. Als je onlangs verhuisd bent, vergeet dan zeker ook je BE-Alert profiel niet aan te passen. Je kan dit eenvoudig doen door je aan te melden op je profiel en je gegevens aan te passen.

Waarom krijg ik tijdens een testmoment geen bericht?

Burgemeesters, gouverneurs of de Minister van Binnenlandse Zaken hebben iedere eerste donderdag van de maand de kans om BE-Alert te testen. Op die manier oefenen ze de procedures en testen we de capaciteit van de tool. De lokale overheden zijn echter niet verplicht om iedere maand te testen. Wanneer je dus niets hebt ontvangen, kan het zijn dat je gemeente niet heeft mee geoefend of dat je adres niet in de geselecteerde testzone ligt.

Wat als je nog niet ingeschreven bent, maar midden in een noodsituatie zit?

Dankzij de technologie waarbij BE-Alert een bericht kan versturen naar alle gsm-toestellen die zich vlakbij een incident bevinden, kan je ook een alarmeringsbericht ontvangen als je niet bent ingeschreven. Alle personen in de alarmeringszone ontvangen automatisch een sms – op voorwaarde dat ze een mobiel toestel op zak hebben dat bereikbaar is. Deze alarmering wordt voornamelijk gebruikt bij incidenten waar een dringende handeling zoals schuilen of evacueren vereist is. Door online te registreren, verkleint de kans om een alarmering bij jou in de buurt mis te lopen. Wanneer je je wel hebt ingeschreven, maar niet aanwezig bent op het moment van de alarmering, dan krijg je automatisch ook een bericht. Je zal dus nooit voor verrassingen komen te staan.

Gepubliceerd op woensdag 19 februari 2025 9 u.