Evenementenloket • Info over muziek

1. Geluidsnormen en geluidsoverlast

Organiseer je een fuif, optreden of een ander evenement waar opgenomen muziek of elektronisch versterkte muziek gespeeld wordt? Hou dan rekening met de wettelijke geluidsnormen.

In heel Vlaanderen geldt er een maximum geluidsniveau van 85 decibels (85 dB(A), LAeq, 15min).

Wil je op je evenement in Leopoldsburg luidere muziek afspelen, dan moet je een muziekvergunning aanvragen via het evenementenloket.
Dit gaat volgens het principe ‘hoe luider, hoe meer regels’.

Categorie 1: tot maximum 85 dB(A)

Een muziekvergunning is dan niet nodig.
Als je enkel achtergrondmuziek afspeelt zodat je bezoekers nog op een normaal niveau met elkaar kunnen praten, valt je evenement bijvoorbeeld onder deze categorie.

Categorie 2: tussen 85 en 95 dB(A)

Hiervoor moet je een vergunning aanvragen via het evenementenloket en dan moet je als organisator een aantal maatregelen nemen: tijdens het evenement moeten de geproduceerde decibels gemeten worden en bijgehouden gedurende een periode van één maand. Deze loggegevens kunnen opgevraagd worden en moeten dan ter beschikking gesteld worden aan de vergunningsverlener en de politie.
De muziekvergunning wordt in openlucht beperkt tot 2.00 uur en in zalen tot 3.00 uur.

Er kan op dezelfde plaats voor maximaal 12 muziekactiviteiten op jaarbasis zo’n afwijking (muziekvergunning) worden bekomen.

Categorie 3: 95 tot 100 dB(A)

Dan gelden dezelfde regels als bij categorie 2 én moet je als organisator ook verplicht gratis oordoppen ter beschikking stellen van de bezoekers.

Het college van burgemeester en schepenen levert zo’n muziekvergunning af tot maximum 1 uur ’s nachts.

100 decibels zijn ook het absolute maximum waarop geen uitzondering kan worden aangevraagd. Hoger is erg schadelijk voor het gehoor en verboden.

Je bent als organisator verantwoordelijk voor het geluidsniveau

De organisatie dient 1 persoon aan te stellen die verantwoordelijk is voor het geluidsniveau binnen en buiten. Het is niet de DJ die aansprakelijk gesteld kan worden maar de organisator zelf. Als organisator laat je je DJ best een overeenkomst ondertekenen om zich aan de opgelegde geluidsnormen te houden.

De geluidsverantwoordelijke zorgt er ook voor dat buiten de geluidsoverlast volgens het gezond verstand door de beugel kan. Dit betekent controleren van het geluid op de grens met de meest nabije buren. Ook het verloop van bezoekers die buiten roken, vertrekken of aankomen, moet in de hand blijven.

De politie kan bij geluidsoverlast het evenement laten stilleggen. Voorkom nodeloze problemen door respect en begrip te tonen voor omwonenden. Bij meerdere meldingen van geluidsoverlast kan het gemeentebestuur de vergunning voor het volgende evenement van eenzelfde organisatie weigeren of een andere administratieve sanctie opleggen.

Wanneer vraag je je muziekvergunning aan?

Ten laatste 8 weken voor de activiteit via het online aanvraagformulier van het evenementenloket.

2. Sabam

Wat?

Wie auteursrechtelijk beschermde werken gebruikt in een publiek toegankelijke plaats moet hiervoor auteursrechten (Sabam) betalen. Meer info, de tariefberekening en de nodige formulieren vind je via www.unisono.be.

Wanneer?

De aangifte dient minstens 5 dagen voor de activiteit ingediend te worden via www.unisono.be

3. Billijke vergoeding

Wat?

Wie auteursrechtelijk beschermde werken gebruikt in een publiek toegankelijke plaats moet hiervoor tevens uitvoerrechten (billijke vergoeding) betalen.

Voor alle gemeentelijke culturele infrastructuur wordt een jaartarief betaald, bijgevolg moet er geen extra aanvraag ingediend worden voor dergelijke infrastructuren.

Gebruikt u een andere zaal, vraag dit dan eerst na bij de zaalverantwoordelijke.

Wanneer?

De aangifte moet minstens 5 werkdagen voor de activiteit ingediend worden via www.unisono.be. Meer info, de tariefberekening en de nodige formulieren vind je ook via www.unisono.be

Tips en aandachtspunten

  • Werk met een geluidsbegrenzer in de installatie om niet boven het maximum decibel te gaan. Voor categorie 2 en 3 kan dit verplicht zijn (zie hierboven).
  • Gebruik een equalizer die de lage frequenties (zorgen voor meeste geluidshinder) kan wegsnijden.
  • Zorg voor een goede opstelling of ophanging van de luidsprekers: het is beter 4 kleine speakers te plaatsen dan 2 grote. Richt de speakers niet naar de uitgang waar dit geluidsoverlast kan veroorzaken en zet de boxen op statieven. Bij categorie 3 is de opmaak van een geluidsplan in een aantal gevallen verplicht (opstelling boxen e.d.) (zie hierboven).
  • Plaats monitoren bij de dj zodat hij/zij zichzelf kan horen.
  • Sluit enkel een contract af met dj’s die zich aan de geluidsgrenzen houden. Spreek de dj aan wanneer hij/zij over de schreef gaat of schakel de output van de dj-mixer niet rechtstreeks naar de versterker, maar via de output naar de input van een ander mengpaneel. Zo kan u als organisator zelf het volume in de zaal regelen.
  • Breng de buren tijdig schriftelijk op de hoogte en meld het nummer van de contactpersoon voor het geval er overlast ervaren wordt, zodat niet meteen de politie gecontacteerd wordt.
  • Spreek bezoekers aan wanneer zij de nachtrust van de buren verstoren. Hang bij de uitgang en rokerszone affiches op om te wijzen op de nachtrust van omwonenden.
  • Vermijd waar mogelijk het verloop via stempels of bandjes en meld dat degene die het terrein verlaat opnieuw betaalt bij het binnenkomen. Zo verminder je niet enkel de geluidsoverlast, maar ook afval rondom de evenementenlocatie.