Evenementenloket • Info over veiligheid

1. Elektrische installaties

Ook van de elektrische installaties is er een keuringsverslag nodig. De zaaluitbater moet dit kunnen voorleggen indien nodig. Is de activiteit in een tent of in openlucht, dan neem je best contact op met een keuringsinstantie.

2. Maximaal aantal toegestane personen

Je dient rekening te houden met volgende bepalingen rond het maximum aantal toegestane personen:

  • Zittend publiek: maximum 1,5 persoon per m².
  • Staand publiek: maximum 3 personen per m².
  • Per toegelaten persoon moet er minimum 1 cm nooduitgang zijn en
    • tot 100 personen minimum 1 nooduitgang.
    • tot 500 personen minimum 2 nooduitgangen.
    • tot 1000 personen minimum 3 nooduitgangen.
    • per begonnen schijf van 1000 bijkomende personen 1 extra nooduitgang.
  • Bij het plaatsen van een tent moet de brandweer zowel de tent als de toegankelijkheid van het terrein komen controleren de dag van het evenement.
    Controleer vooraf:
    • De EHBO-koffer en nuttige telefoonnummers.
    • Het aantal brandblussers.
    • De noodverlichting.
    • De evacuatiewegen en het evacuatieplan.
    • Het omroepsysteem.
    • De nood aan Rode of Vlaamse Kruis, security, parkeerwachters.
    • De veiligheid van materiaal, stellingen, tribunes, tenten, vuurtjes, …
    • De veiligheid wanneer dieren aanwezig zijn.

3. Brandveiligheid

Wat?

Elke zaal moet over een brandveiligheidsattest beschikken waarin staat hoeveel personen er maximaal zijn toegelaten.

Voor occasionele locaties, tenten ed. vraag je best advies aan de brandweer. De brandweer kan in functie van de activiteit of het evenement het opstellen van een veiligheidsdossier conform
hun vereisten opleggen. Dit veiligheidsdossier dient ook een risicoanalyse van de activiteit te bevatten en moet worden voorgelegd aan de hulpdiensten.

Aandachtspunten bij kampvuren, kerstboomverbranding, Sint-Maartensvuur, ...

  • kampvuren, kerstboomverbranding, Sint-Maartensvuur e.d. kunnen enkel met schriftelijke toestemming van de burgemeester en dien je aan te vragen via het evenementenloket
  • zorg ervoor dat er zich geen brandbare materialen in de omgeving bevinden
  • gebruik geen brandversnellers
  • laat vuur nooit onbeheerd achter
  • voorzie blusmiddelen
  • doof het vuur altijd na de activiteit

Wanneer?

De minimumtermijn verschilt naargelang de activiteit. Vraag dus tijdig advies aan de hulpverleningszone Noord-Limburg, dienst Preventie, 011 55 91 46 of preventie@hvznl.be 

4. Veiligheid van gehuurde materialen

Voor je evenement huur je soms materialen, zoals een springkasteel, een tent, keukenmateriaal... Weet dat de verhuurder je duidelijke informatie moet geven over hoe je hier veilig mee omgaat. Meer informatie vind je op de website van de FOD Economie.

5. Regelgeving rond springkastelen en andere opblaasbare toestellen

Elke gelegenheid is goed om evenementen met springkastelen en andere opblaasbare toestellen te organiseren tot vermaak van jong en oud. Misschien was jij ook wel van plan om zo'n toestel te plaatsen op jouw evenement.Maar wist je dat je de wetgeving rond de uitbating van speelterreinen of de organisatie van actieve ontspanningsevenementen moet volgen als je zo'n toestel plaatst? Welke wetgeving van toepassing is, hangt af van de activiteit die je organiseert.Een affiche ophangen met "gebruik op eigen risico" om je te ontheffen van je verantwoordelijkheden als uitbater of organisator bij een ongeval volstaat niet en is zelfs verboden.Elke organisator is verplicht de wetgeving na te leven, een risicoanalyse van het voorgestelde evenement uit te voeren en alle mogelijke voorzorgsmaatregelen te treffen om de veiligheid van iedereen te garanderen. Als je zo'n evenement organiseert, moet je je verantwoordelijkheid nemen.
 
Je vindt meer informatie in de folder van de FOD Economie die je onderaan kunt downloaden.