Flankerend onderwijs

Het flankerend onderwijs van de gemeente voert acties in samenwerking met de lokale partners. Deze acties richten zicht op het maximaliseren van onderwijskansen en het tegengaan van sociale ongelijkheid. Het flankerend onderwijs van de gemeente Leopoldsburg ondersteunt scholen en partners bij projecten. We zijn neutrale partner en willen ook het aanspreekpunt zijn voor ouders met onderwijsvragen

Volgende projecten worden ondersteund:

Voorleesinitiatief: Boekstart

  • Wanneer een baby 6 maanden oud is, krijg je tijdens een consultatie bij ‘Kind en Gezin’ een boekstart-tas met een boekje voor de baby en een infobrochure. 

  • Wanneer de peuter 15 maanden oud is, krijg je vanuit ‘Kind en Gezin’ een tweede cadeaupakket en een infobrochure. 

  • Een derde pakket ontvang je via de bib wanneer het kindje in de eerste kleuterklas zit in onze gemeente.

  • Boekstart wil jonge ouders en hun kinderen laten genieten van boeken.

  • Kinderen die vroeg kennismaken met boeken zijn taalvaardiger en doen het vaak beter op school.

  • Het doel van het project ‘Boekstart’ is om de taalontwikkeling van baby’s en peuters te stimuleren.  Hiernaast willen we kinderen (samen met ouders) vertrouwd maken met boekentaal

Voorschoolse stimulering: mini - praatjes 

  • Mini – praatjes is een ontmoetingsmoment in onze gemeente. Dit vindt maandelijks plaats op een dinsdagvoormiddag van 9.00 tot 12.00 in de kinderopvang Schuif-af (voor de data: volg de website van Huis van het Kind: www.huisvanhetkindleopoldsburg.be).

  • Het is een ontmoetingsplek voor (toekomstige) ouders en hun kinderen tot 3 jaar. Grootouders of andere begeleiders zijn ook welkom. Ouders kunnen elkaar leren kennen, ervaringen uitwisselen of worden ondergedompeld in allerlei thema’s gebracht door partners van Huis van het Kind Leopoldsburg. 

  • Als je kindje groter wordt, kan het leren wennen aan andere kindjes, een andere omgeving en andere volwassenen. Zo zal de stap naar de kinderopvang of de kleuterschool een stuk gemakkelijker zijn.

  • De mini-praatjes zijn volledig gratis. Er is koffie, thee en fruit voor iedereen.

  • Hoe ziet deze voormiddag eruit? 
    1. Onthaalmoment tot 9.30 uur
    2. Voorleesmoment
    3. Activiteit voor zowel ouders als kinderen onder begeleiding van een professional.
    4. Speelmoment
    5. Afronding 

Goede schoolstart + ondersteuning bij het belang van het voorlezen: boekje “De eerste schooldag van Milan” 

  • Wanneer peuters starten in de instapklas ontvangen zij een voorleesboekje.  Met het boekje krijgen de jonge kindjes zicht op een eerste schooldagje. Hiermee proberen we hen een goede schoolstart te geven. 
     
  • Graag zetten we de voordelen van voorlezen nog even in de kijker:

    1. Taalontwikkeling, woordenschat en wiskunde: voorlezen heeft een positief effect op taalontwikkeling en woordenschat. Door voor te lezen, komen je kinderen in contact met een ander soort woordenschat, aangezien de taal in boeken vaak anders is dan de taal die kinderen in het dagelijks leven horen. Ze leren zo nieuwe woorden en complexere zinnen kennen. En wat ook mooi meegenomen, en misschien verrassend is, peuters die elke dag minstens 15 minuten worden voorgelezen, scoren later op school zelfs beter op rekenen.

    2. Sociale en emotionele ontwikkeling: het voorlezen is een zeer fijn moment tussen ouder en kind en dat bevordert de band tussen beiden. Het biedt een kind rust en veiligheid. Door in aanraking te komen met verschillende verhalen, leren kinderen zich bovendien inleven in andere situaties. Het is ook een goede manier om thema’s aan te halen die anders misschien niet zo snel besproken worden. Niet zelden leidt een voorleesmoment tot een gesprek en krijg je als ouder onverwacht inzicht in thema’s die je kind bezighouden.

    3. Fantasie stimuleren: door voor te lezen, prikkel je de fantasie van een kind. Het moedigt hem of haar aan om beelden bij een verhaal te verzinnen, zich de personages voor te stellen en wie weet ook verder te fantaseren. De illustraties in een boek kunnen dat effect hebben. Het is daarom altijd fijn om samen goed naar de prenten te kijken, als die er zijn. 

    4. Leesplezier doorgeven: voorlezen, in welke taal dan ook, is een uitstekende manier om leesplezier door te geven aan een kind. Als een kind goede herinneringen aan voorleesmomenten koppelt, is de kans groter dat het ook later plezier van lezen en voorlezen ontdekt. Bovendien ben je als voorlezer een rolmodel voor een kind: als ze zien dat jij van voorlezen en lezen geniet, is de kans groot dat ze dat enthousiasme overnemen

Taalstimulering: boekenkastjes aan de scholen 

  • De mini-boekenkastjes willen we mensen warm maken voor het voorlezen en het beleven van leesplezier.  

  • Hiernaast kan het ook een ontmoetingsplek zijn. Mensen komen elkaar daar tegen. Ouders zijn door samen te lezen meer betrokken bij de schoolloopbaan van het kind. Dit heeft onrechtstreeks een positief effect op de schoolse resultaten van hun kind. Dit resulteert in een ruimere pallet aan kansen en mogelijkheden voor de verdere schoolloopbaan van het kind, een grote springplank voor de toekomst.  

Huiswerkbegeleiding: Leervriend taal en taak

  1. In het project “Leervriend: taal en taak” bieden vrijwilligers ondersteuning aan kinderen uit het basisonderwijs in Leopoldsburg.  Ongeveer één keer per week helpen ze de leerlingen na schooltijd met hun schooltaken. 

  2. De kinderen worden door de zorgcoördinator van de school of een CLB-medewerker, in overleg met de ouders, aangemeld bij de dienst onderwijs van de gemeente. Na een kennismakingsgesprek met de ouders wordt een passende match gezocht tussen het kind/gezin en een vrijwilliger. 

  3. De begeleidingen worden regelmatig geëvalueerd en bijgestuurd. Wanneer er positieve vooruitgang wordt geboekt, wordt de begeleiding stapsgewijs afgebouwd en afgerond, zodat er ruimte ontstaat voor de opstart van nieuwe aanmeldingen. 

Ondersteuning van het leren: zomerschool 

  • Een zomerschool is een plek waar kinderen en jongeren tijdens de zomervakantie samen leren en zich amuseren om sterker te starten in het nieuwe schooljaar.   

    • Met een afwisseling van lessen en vrijetijdsactiviteiten versterkt een zomerschool kinderen in allerlei vakken en op verschillende vlakken. De lessen gaan zoveel mogelijk over leerstof waarvoor deelnemende leerlingen nog extra ondersteuning nodig hebben. Na de leertijd is er plaats voor ontspanning in de vorm van sport, spel of een ander vrijetijdsaanbod. Zo kunnen kinderen volop nieuwe vrienden maken, grenzen verleggen en vertrouwen krijgen voor het nieuwe schooljaar.   

  • De zomerschool in Leopoldsburg richt zich momenteel op de 3de kleuterklas + het 1ste leerjaar, 2de leerjaar en 3de leerjaar.

    1. Voor de 3de kleuterklas ligt de focus op voorbereidende vaardigheden voor Nederlands en wiskunde zoals taalbewustzijn, logisch denken, ruimtelijk inzicht en beginnende geletterdheid/gecijferdheid.

    2. Voor leerlingen uit het 1ste, 2de en 3de leerjaar die extra ondersteuning nodig hebben bij wiskunde en Nederlands. 

  • De zorgcoördinator van de school doet de aanmelding van de leerlingen. 

In bijlage vinden jullie ook de folder van flankerend onderwijs.

Downloads