Gratis waterscan

De waterfactuur kan hoog oplopen. Als je bewuster met water wil omgaan, kan je een waterscan aanvragen bij het OCMW of De Watergroep. Voor sommige gezinnen is dit gratis.

Voorwaarden

  • Je bent een beschermde afnemer.
  • Je hebt een gratis energiescan laten uitvoeren en je kan mogelijk besparen op het drinkwater.
  • Je bent doorverwezen door een OCMW, CAW of een andere instelling voor schuldbemiddeling omdat jouw verbruik hoger is dan de helft van het gemiddeld verbruik.

Dit betekent een verbruik van meer dan 72 m3 voor een eenpersoonsgezin, meer dan 113 m3 voor een gezin met twee personen, meer dan 156 m3 voor drie personen, meer dan 191 m3 voor vier personen en meer dan 231 m3 voor vijf personen.

Bewijsstukken

  • Eindafrekening van de watergroep

Procedure

Je kan een waterscan aanvragen door volgend formulier in te vullen.

Financiële voordelen

Ben je beschermde klant (recht op een sociaal tarief voor water), dan is dit gratis. Er worden je ook geen kosten voor herinneringsbrieven en ingebrekestellingen aangerekend.

Meer info

Bij een waterscan komt een medewerker van De Watergroep langs bij je thuis, om je te helpen duurzaam om te gaan met water.

De waterscan bestaat uit verschillende delen:

  1. De waterscan start met een gesprek om je watergebruik te bespreken
  2. Je krijgt uitleg over de stand van de meter en hoe je die moet aflezen
  3. De waterscanner gaat samen met je rond in je woning om de toestellen die water verbruiken na te kijken. Hij bekijkt of er mogelijkheden zijn om minder water te verbruiken. Hij voert een lektest uit.
  4. De waterscanner controleert of er leidingen uit lood in je woning zijn (dat kan enkel voor de leidingen die zichtbaar zijn).
  5. Je krijgt tips en folders die je kunnen helpen om water te besparen.

Via de waterscan worden mensen aangezet om duurzamer om te gaan met water en om waterbesparende maatregelen te nemen.

Let op: Een waterscan is dus geen keuring of controle-onderzoek.