Melding verlies EID, paspoort, rijbewijs

Om na verlies of diefstal nieuwe documenten aan te vragen maak je een afspraak via e-mail of telefoon bij de dienst bevolking. Lees vooraf ook onderstaande tekst, zodat je weet welke documenten je moet meebrengen.

Ben je je Belgische identiteitskaart, paspoort of verblijfstitel (model met chip) verloren. Of werd ze gestolen?

Blokkeer deze onmiddellijk door gratis te bellen naar DOC STOP: tel. 00800 2123 2123. Zo voorkom je het risico op frauduleus gebruik. DOC STOP is 24 uur per dag bereikbaar.

Kan je het gratis nummer niet bereiken: bel dan naar tel. 02 518 21 23.

Hoe aanvragen?

In geval van diefstal van een document, dien je aangifte te doen bij een politiekantoor.

Ook bij het verlies van je rijbewijs, ga je naar het politiekantoor.

In geval van verlies van je identiteitskaart of reispaspoort, maak je een afspraak voor het aanvragen van nieuwe documenten bij de gemeente.

Niet-Belgen dienen steeds eerst naar de politie te gaan alvorens een afspraak te maken in het gemeentehuis.

Wat meebrengen?

In geval van verlies hoef je niets mee te brengen.
Enkel bij verlies/diestal van het rijbewijs, breng je het aanvraagformulier mee dat je kreeg van de politie.

In geval van diefstal: aangiftebewijs, ontvangen bij de politie.