Veilige omgeving
In mei 2023 gaan de deuren van ons nieuwe museum Liberation Garden open. Hopelijk mogen we hier heel wat bezoekers verwelkomen, zodat Leopoldsburg nog meer op de kaart wordt gezet. Onvermijdelijk zal er daardoor meer verkeer zijn in de buurt.
We willen de impact voor de buurt zoveel mogelijk beperken en de omgeving zo verkeersveilig mogelijk inrichten.
Daarvoor zijn er al een aantal maatregelen getroffen:
- We beperken zoveel mogelijk het parkeren aan Liberation Garden. Hier zijn alleen drie parkeerplaatsen voor mensen met een handicap en een kiss-and-ride zone voor bussen. Bezoekers moeten parkeren op de nieuw aangelegde parking in de Merkemlaan, waarna ze te voet naar het museum moeten gaan.
- Ter hoogte van het museum is het fietspad breder gemaakt, zodat fietsers via een dubbelrichtingsfietspad met alle comfort de fietsenstalling kunnen bereiken.
Enkelrichtingsverkeer
Maar we willen ook enkelrichtingsverkeer invoeren in een gedeelte van de Koningin Louisa-Marialaan, de Koning Leopold II-laan en de Vlaanderenlaan. Omdat dit ingrijpender is, willen we deze opstelling gedurende enkele maanden testen, daarna grondig evalueren en eventueel bijsturen.
Het verkeer dat van het centrum komt, moet via de Merkemlaan, de De Wittelaan en de Gillainstraat naar Korspel rijden. Het verkeer dat uit de richting van Korspel komt, kan gewoon de weg blijven volgen. Op het plannetje kan je zien hoe de proefopstelling eruitziet.
Waarom deze opstelling?
Omdat het effect en de impact van deze maatregelen moeilijk op voorhand in te schatten is, hebben we beslist om deze uit te testen met een proefopstelling. Bij de uitwerking van deze proefopstelling hebben we alle voor- en nadelen zorgvuldig tegenover elkaar afgewogen. We hebben geprobeerd om deze zo veilig mogelijk te maken.
We willen deze proefopstelling gedurende een langere periode testen omdat de bestuurders zich ook de nieuwe situatie eigen moeten maken en hun gedrag hieraan moeten aanpassen.
Deze maatregel heeft volgende voordelen:
Geen zoekverkeer
Het verkeer vanuit het centrum wordt altijd langs de parking in de Merkemlaan geleid. Daardoor zullen bezoekers niet op zoek gaan naar een parkeerplaats voor het museum of ter hoogte van de huizen. Zoekverkeer is erg hinderlijk en kan gevaarlijke situaties veroorzaken.
Bochten Koning Leopold II-laan
De bochten van de Koning Leopold II-laan met de Koningin Louisa-Marialaan en de Vlaanderenlaan zijn gevaarlijk als verkeer er moet kruisen. Chauffeurs hebben er de neiging om de bocht af te snijden en dat is gevaarlijk als er een tegenligger komt. Door hier enkelrichtingsverkeer in te voeren, is dit probleem opgelost.
Betere spreiding
Het verkeer wordt beter gespreid.
Opvolging
De politie en onze gemeentelijke diensten volgen de situatie ter plaatse op. Indien zij merken dat het nodig is, kan de signalisatie bijgestuurd worden.
Mocht blijken uit onze evaluatie dat deze nieuwe verkeerssituatie geen oplossing biedt voor de knelpunten of dat er hierdoor bijkomende knelpunten ontstaan, dan zal er bijgestuurd worden.