Uittreksel uit het bevolkingsregister

Dit attest kan je aanvragen nadat je inlogt via 'Mijn burgerprofiel'.
Nadat je ingelogd bent kies je voor het menu 'Attesten en vergunningen'.

Vraag dit attest aan via 'Mijn burgerprofiel' van de Vlaamse overheid

Een uittreksel uit het bevolkingsregister bevestigt dat een inwoner is ingeschreven in het bevolkingsregister.

Het attest bevat een aantal persoonlijke gegevens zoals:

  • naam en voornamen
  • datum en plaats van geboorte
  • rijksregisternummer
  • de woonplaats
  • burgerlijke staat
  • beroep
  • nationaliteit
  • de datum sinds wanneer je ingeschreven bent in het bevolkingsregister van jouw gemeente.

Voorwaarden

De volgende partijen kunnen het uittreksel met betrekking tot jezelf aanvragen:

  • jezelf
  • je wettelijke vertegenwoordiger (bv. ouder of voogd)
  • bijzondere gemachtigden zoals een notaris of advocaat
  • derden (bv. publieke of private instellingen) als de afgifte ervan voorgeschreven is door of krachtens de wet
  • een derde persoon op voorwaarde dat die in het bezit is van een volmacht en de identiteitskaart (of kopie ervan) van de aanvrager.

Hoe aanvragen?

Als je beschikt over een elektronische identiteitskaart (eID), kan je het document raadplegen, downloaden en afdrukken:

Anderen kunnen het uittreksel enkel aan het loket van de dienst Onthaal (zonder afspraak) aanvragen.

Uitzonderingen

Vraag je een attest op voor iemand anders, vul dan het e-formulier in.

Wat meebrengen?

Als je het attest zelf ophaalt:

  • je eigen identiteitskaart of verblijfsvergunning.

Als je het attest voor iemand anders aanvraagt:

  • een volmacht van de betrokkene en een kopie van zijn of haar identiteitskaart
  • je eigen identiteitskaart.